A bizalmi vagyonkezelés adózása újra a porondon, avagy a törvény betűje alulmarad?

Szerző: | március 28. | Adó

Többször megfordult már a világ a bizalmi vagyonkezelés adózása körül. A jelenlegi állóvizet a Nemzetgazdasági Minisztérium és a NAV közelmúltban közzétett állásfoglalása (2025/2. adózási kérdés) kavarta fel, mely a törvény betűjét, azaz a jogszabályszöveg egyértelmű nyelvtani értelmezését igyekszik felülírni az ún. osztalék követelések bizalmi vagyonkezelésbe adása megítélésében.

A téma kibontása előtt elöljáróban nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a mindenkori adózási vonatkozásokon túlmenően (sőt azt megelőzően) maga a bizalmi vagyonkezelés a családi vagyonstratégia kialakítása, a magas szintű generációs vagyontranszfer szempontjából egy roppant értékes jogintézmény, mely alkalmazását minden jelentősebb vagyonnal rendelkező és felelősen gondolkodó vállalkozónak érdemes átgondolnia. E körben a járulékos adó-vonatkozások bár nem elhanyagolhatóak, de jelentőségük mégiscsak másodlagos.

I. Az állásfoglalás lényege a bizalmi vagyonkezelés adózása kapcsán

A kiadott állásfoglalás azonban mégis húsbavágó, hiszen az értelmezés az Szja törvény egy olyan adózás alól való felmentő szabályát írja felül, amit eddig mindenki (mind a jogalkalmazók, mind a jogalkotó) ugyanúgy értelmezett, valamint alkalmazott az elmúlt években, és ami olyan jogbizonytalanságot eredményez, mely alkalmas arra, hogy az állampolgárok bizalmát megingassa a jogintézményben.

A követelések (köztük az osztalék követelés) bizalmi vagyonkezelésbe rendelésének mozzanata ezidáig azért nem jelentett a személyi jövedelemadó rendszerében adózási pontot, mert az osztalék követelésével bár szabadon rendelkezett a vagyonrendelő, és ezáltal megvalósult a rendelkezési jog gyakorlása, mint a bevétel megszerzésének feltétele (Szja tv. 9. § (3) első mondata), azonban ugyanazon bekezdés utolsó mondata kimondta, hogy mégsem minősül a rendelkezési jog gyakorlásának a bizalmi vagyonkezelési szerződés megkötése. Ennek megfelelően az osztalék utáni, magánszemélyt terhelő közterhek jogszerűen nem kerültek levonásra és megfizetésre, vagyis az bruttó összegben vált – válhatott a bizalmi vagyon tőkéjének részévé.

A hivatkozott állásfoglalás viszont azt rögzíti, hogy a megjelölt adóztatás alól mentesítő fordulat csupán „azt a célt szolgálja, hogy a bizalmi vagyonkezelésbe adott vagyon hozamainak vonatkozásában ne merüljön fel a vagyonrendelő magánszemély adókötelezettsége” és mivel az érintett esetben az osztalék követelés vagyonrendelésével a bizalmi vagyon tőkéjének rendelkezésre bocsátása történik, ezért ez esetben ennek a felmentő szabálynak az alkalmazása kizárt, vagyis mégis adóztatás alá kell vonni az ügyletet. A fenti érvelés alátámasztásául pedig a jogszabály indokolását szó szerint beidézi az állásfoglalás a bizalmi vagyonkezelés adózása kapcsán

II. Az állásfoglalással kapcsolatos álláspont

A hivatkozott állásfoglalással szembeni érvek három pontban mindenképp cáfolhatóak és még egy negyedik is megemlíthető („három a magyar igazság és egy a ráadás”).

1. Az első érv, hogy az említett törvényi rendelkezésből a szavak általános jelentése szerint, aggálymentesen az a logikai következtetés vonható le, valamint olvasható ki, hogy nem minősül a rendelkezési jog gyakorlásának a bizalmi vagyonkezelési szerződés megkötése, ergo nem keletkeztet adózási pontot. A jogszabály egyértelműen van megfogalmazva, nem ad további értelmezési teret, és a hivatkozott állásfoglalás pedig nem ronthatja le, nem szűkítheti a megszövegezett törvényi rendelkezés alkalmazási körét. Az állásfoglalás és maga az indokolás nem jogszabály és bár a törvények értelmezésénél figyelembe kell venni az indokolást, de az nem vezethet annak szövegétől ellentétes értelmezéshez, hiszen a jogalkalmazónak elsősorban a törvényt magát kell alkalmaznia (ezt támasztja alá a jogalkotásról szóló törvényünk és a jelenlegi kúriai joggyakorlat is a jogszabályértelmezés témakörében).

2. Lényeges érv fentieken túl, hogy az Szja tv. hivatkozott szakasza egy általános adóztatási szabályt tartalmaz, viszont a kifejezetten a bizalmi vagyonkezeléssel összefüggő adóköteleztettségekről ugyanezen törvény a 65/C. § rendelkezik. Azon jogi alapelv szerint, miszerint az általános szabályozást mindig felülírja a speciális, egyértelműen a 65/C. § szakasz szerinti adóztatást kellene alkalmazni az értelmezett 9.§ (3) bekezdésével szemben, ami szerint – most eltekintve a jogszabályhely rendelkezéseinek tételes ismertetésétől – csak a vagyonrendelést követő öt éven belüli vagyonkiadásnál kellene a vonatkozó adóterheket megfizetni (de a bevitelnél nem).

3. Harmadrészt: korábban a témában egységes és teljesen egyértelmű volt a hatóságok, valamint a szakma álláspontja. Ezen túl NAV – PM állásfoglalások támasztották alá a követelések bemeneti ponton történő adómentes kezelését, és a jogszabályi környezet e körben pedig nem változott (Szja tv. 9.§ szakasza).

4. Ráadásként elmondható, hogy a törvényszöveget megvizsgálta a legfejlettebb mesterséges intelligencia az OpenAI GPT-4 Omni (ChatGPT) kliense is, mely működési sajátosságaiból következően a formál logika legalapvetőbb szabályaira épít és szenvtelenül (tanácsadói vagy jogalkotói befolyástól mentesen) következtet, ugyanarra a meggyőződésre jutott a bizalmi vagyonkezelés adózása esetén, mint korábban maguk a hatóságok, azaz arra, hogy nem élesedik adófizetés a hatályos szabályozás alapján.

Összességében tehát kijelenthető, hogy nyomós érvek szólnak a kiadott állásfoglalás ellen. Ki kell emelni, hogy amennyiben utólag a jogalkotói akarat valamilyen oknál fogva megváltozik, akkor azt a jogszabály módosításával javasolt kezelni, mert mindezek nagymértékben érinthetik egy fiatal, de annál hasznosabb, felelős vagyontervezést és pénzügyi tudatosságot előmozdító intézmény elterjedését a gazdaságban.

Azt is el kell mondani azonban, hogy amennyiben bizonyos szereplők magát a bizalmi vagyonkezelést annak rendeltetése ellenében alkalmazzák (pl. a vagyonkezelést fedezetelvonási célzattal hívják életre) vagy olyan struktúrákat hoznak létre, amelyek jogintézmény célját nem valósítják meg, akkor ott hatósági beavatkozásnak van helye.

III. Kompetens szakértő igénybevétele a családi vagyonstratégia megtervezésénél

Kiemelendő, hogy a már létrejött struktúrákat mindenképpen javasolt a hatósági ellenőrzést megelőzően egy due diligence jellegű átvilágítás keretében áttekinteni, illetve aki a jövőben szeretne bizalmi vagyonkezelést felállítani, annak is javasolt a témát szélesebb körben vizsgáló szakértővel egyeztetni.

A HÍD Consulting szakértői csapata közel félszáz éves hatósági tapasztalattal rendelkezik, és a bizalmi vagyonkezelésen túl a családi vagyonstratégia megtervezése területén kiemelt szakértelemmel bír, valamint igyekszik olyan megoldásokat kialakítani, melyek a biztonságot, a felelős előre gondolkodást és a generációs vagyontranszfert helyezik előtérbe a jogintézmény céljának megfelelően.

Kérdése van a bizalmi vagyonkezelés adózása, vagy a családi vagyonstratégia kapcsán? Vegye fel a kapcsolatot szakértő kollégánkkal!

dr. Juhász Péter
dr. Szarvák Jenő, jogász, adótanácsadó
szarvak.jeno@hidconsulting.hu

További cikkek

A Bizalmi Vagyonkezelés szerepe a felelős vagyontervezésben

A Bizalmi Vagyonkezelés szerepe a felelős vagyontervezésben

A családi vagyon folyamatos védelme és gyarapítása, majd annak felelős, tudatos átadása a következő generációnak ma már nem csupán erkölcsi kötelesség, hanem egyben stratégiai döntés is. A vagyontervezés olyan eszközei, mint a bizalmi vagyonkezelés, éppen abban segítenek, hogy ez a komplex folyamat biztonságosan és átgondoltan történhessen meg – akár több évtizedes időtávlatban is.

Tovább olvasom
Híd Consulting Group Footer Logo

HÍD Consulting címe

1138 Budapest,
Népfürdő utca 22.
Duna Tower B. torony 8. emelet

HÍD Könyvelőiroda címe

1139 Budapest,
Hajdú utca 27. II. em.

© 2025 HÍD Consulting - Minden jog fenntartva
HÍD Consulting
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.